Apotti Oy mukaan CleverHealth Networkiin tukemaan terveydenhuollon innovaatioita ja yhteistyötä

Kuva: Henri Salonen

Apotti Oy, on liittynyt CleverHealth Networkiin (CHN). Apotti on sekä sosiaali- että terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmä että järjestelmää kehittävä yritys. Apotti on sitoutunut kehittämään kustannustehokkaita ja innovatiivisia ratkaisuja sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Apotin teknologiajohtaja Jari Rengolla on kokemusta sekä yksityiseltä teknologiasektorilta että kuin julkisesta terveydenhuollosta. Renko on aiemmin toiminut HUSin tietohallintojohtajana ja pyrkii nykyisessä työssään yhdistämään molempien sektoreiden toimintamalleja. ”On hienoa päästä mukaan tähän julkisen ja yksityisen sektorit yhdistävään kumppaniyhteistyöhön CHN:n kautta ja nähdä läheltä, kuinka julkinen sektori voi toimia sekä kustannustehokkaasti että innovatiivisesti”, Renko sanoo.

Apotti on maailman ensimmäinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä, joka tuo perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon tiedot yhteen järjestelmään. Se mahdollistaa paremman terveyden, hyvinvoinnin ja tiedon tuottamisen. Se edistää asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä hoidon laatua ohjaamalla ammattilaisten toimintaa parantamalla lääkitysturvallisuutta ja ennakoimalla riskitilanteita.

Modulaarinen ja globaali järjestelmä

Jari Renko kertoo, että Apotin järjestelmä perustuu Epiciin, joka on johtava terveydenhuollon tietotekniikan toimittaja ja jota käyttää lähes 70 % maailman suurimmista sairaaloista erityisesti Yhdysvalloissa. Tämä teknologia-alusta tekee Apotin alustasta modulaarisen ja helposti laajennettavan, mahdollistaen asiakaslähtöisen kehityksen erilaisissa terveydenhuollon järjestelmissä.

Apotti on HUS-yhtymän, Helsingin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistama. Apotin tehtävänä on tuottaa palveluita, jotka mahdollistavat ketterämmät sosiaali- ja terveydenhuollon ratkaisut omakustannushintaan. Tavoitteena on palvella paremmin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten että heidän asiakkaidensa ja potilaidensa tarpeita. ”Apotin nykyinen strateginen painopiste on käyttäjäkokemuksen, käyttäjätyytyväisyyden ja kustannustehokkuuden parantamisessa – tarjoamme kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka tehostaa sote-ammattilaisten työtä”, Renko sanoo.

Mukaan CleverHealth Network -ekosysteemiin

Rengon mukaan CHN:ään liittyminen tarjoaa Apotille ponnahduslaudan verkostoitua ekosysteemin johtavien terveydenhuoltoalan toimijoiden kanssa ja auttaa heitä luomaan suhteita laajaan Epic-käyttäjäverkostoon.

Apotti pyrkii vahvistamaan rooliaan vaikuttavien sosiaali- ja terveydenhuollon ratkaisujen kehittäjänä ja lisäämään näkyvyyttään terveysinnovaatioiden edistäjänä. ”CHN-ekosysteemin kautta toivomme oppivamme olemassa olevista innovaatioista ja löytävämme mahdollisuuksia osallistua lupaavien ratkaisujen kehittämiseen tai kansainvälistämiseen – oli roolimme sitten alustakumppani, neuvonantaja tai integraatiokumppani”, Renko sanoo. Hän näkee arvoa siinä, että voi auttaa muita CHN:n jäsenyrityksiä tuomaan sovelluksiaan terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Yhteistyö ja strategiset tavoitteet

Apotin kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä omistaja-asiakkaiden kanssa, ja järjestelmää muokataan jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden ja säätelevän lainsäädännön vaatimusten mukaan. . Renko näkee CHN:n tavoitteiden ja Apotin osaamisen välillä strategisia yhtymäkohtia ja odottaa innolla osallistumista tähän CHN:n innovatiiviseen yhteisöön.

Apotin tavoitteena on olla kustannustehokas ja ammattilaisten työtä tukeva kokonaisratkaisu ja tärkeä mahdollistaja tietoon perustuvassa terveydenhuollossa. Renko korostaa, että vaikuttavuus on liiketoimintapotentiaalia tärkeämpää: ”Tavoitteemme on vahvistaa rooliamme terveysinnovaatioiden edistäjänä. Onnistunut yhteistyö tarkoittaa, että vaikutamme positiivisesti aitoihin muutoksiin terveydenhuollon alalla.”

CHN-yhteistyössä Apotti voi hyödyntää vahvaa Epic-käyttäjien globaalia verkostoa muiden terveydenhuollon palveluntarjoajien hyväksi. ”Tärkeintä on löytää tapoja hyödyntää tätä yhteistä työkalua tehokkaammin ja selvittää, miten Apotti voi tukea muiden jäsenten kansainvälistymistä ekosysteemissä”, Renko kiteyttää.

Teknologiajohtaja Jari Renko