Apotti-systemet integrerar social- och hälsovårdsinformation
Apotti är världens första kund- och patientinformationssystem som sammanför primärvård, specialiserad sjukvård och socialtjänstinformation i ett system. Apotti-systemet möjliggör bättre hälsa, större välmående och bättre information. Det förbättrar kund- och patientsäkerheten samt vårdkvaliteten genom att vägleda yrkesverksammas åtgärder, förbättra läkemedelssäkerheten och förutse risksituationer.
Över 5 000 social- och hälsovårdsproffs har varit med och utvecklat systemet. För närvarande använder 45 000 social- och hälsovårdsproffs systemet i HUS-området, Helsingfors samt Vanda och Kervo välfärdsområde, vilket är cirka 77 % av alla social- och hälsovårdsproffs i Nyland.
Maisa betjänar användare av social- och hälsovårdstjänster
Apotti-systemets kundportal Maisa och dess mobilapplikation betjänar medborgare som använder social- och hälsovårdstjänster och är den mest synliga delen av Apotti för dem. Genom Maisa är det möjligt att kommunicera med social- och hälsovårdsproffs, boka tider och se sin egen patient- och kundinformation. Anteckningar och information som gjorts i Apotti-systemet överförs, där det är tillämpligt, till Maisa-portalen.
Maisa har redan över 1,3 miljoner användare. Läs mer: https://www.apotti.fi/sv/apotti/

